یکشنبه, 01/17/1399 - 00:02 kurdistan-admincb

تربیت معلم در دانشگاه پیام نور به صلاح کشور نیست

هیئت اندیشه ورز بسیج فرهنگیان استان کردستان طی نامه ای خطاب به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته است، تربیت معلم در دانشگاه پیام نور به صلاح کشور نیست.

تربیت معلم در دانشگاه پیام نور به صلاح کشور نیست

به گزارش خبرنگار بسیج فرهنگیان کردستان، هیئت اندیشه ورز بسیج فرهنگیان استان کردستان در نامه ای خطاب به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اخبار منتشر شده در خصوص تربیت معلمان در دانشگاه پیام نور را کاری غیرکارشناسی و برخلاف منافع ملی دانست. متن این نامه به شرح ذیل است:

دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی سلام علیکم با احترام و صلوات بر محمد(ص)و خاندان مطهرش و با تبریک اعیاد شعبانیه همانطور که استحضار دارید تربیت نسل آینده ساز و تربیت نسلی که بتواند زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف گردد؛ نیازمند داشتن معلمان باایمان، متعهد، متخصص و معتقد به مهدویت و تعالیم انسان ساز اسلام ناب محمدی(ص) و آرمان های متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد.

از این منظر اصل تعلیم و تربیت در ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی از جایگاه بسیار والا و ویژه ای برخوردار بوده و در منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مورد تاکید قرار داشته و ایشان همواره بر برنامه ریزی صحیح و دقیق در آموزش و پرورش نیروی انسانی دستگاه تعلیم و تربیت و تربیت معلمان تراز انقلاب اسلامی توصیه مؤکد داشته اند.

از لوازم تحقق این مهم تقویت دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی اصلی تربیت و تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش می باشد. ولی در کمال تأثر اخیراً خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه بخشی از نیروی انسانی دستگاه تعلیم و تربیت در واحدهای دانشگاه پیام نور آموزش ببینند و با گذراندن چند واحد تربیتی در سال آخر تحصیل در دانشگاه فرهنگیان با مدرک کارشناسی از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده و به استخدام رسمی آموزش و پرورش درآیند.

هر چند که این هیئت به بحران تأمین نیروی انسانی که با بازنشسته شدن حجم فراوانی از معلمان شاغل در دهه آینده مواجه خواهد شد اشراف کامل دارد، لیکن نسبت به جایگزین کردن  غیرکارشناسانه نیروی انسانه دغدغه داشته و با توجه به دلایل ذیل همکاری با دانشگاه محترم پیام نور و امثالهم را به صلاح آینده تعلیم و تربیت کشور ندانسته و استدعا دارد از طرق دیگری که اساتید و نخبگان بسیجی فرهنگی آمادگی ارائه و تشریح کارشناسانه آنها را دارد به ترمیم و تکمیل نیروی انسانی دستگاه تعلیم و تربیت پرداخته شود.

- فلسفه تأسیس دانشگاه محترم پیام نور و کارایی که این دانشگاه از خود نشان می دهد و جامعه هدف این دانشگاه با فلسفه و کارایی و جامعه هدف دانشگاه فرهنگیان تضاد بسیاری داشته و اشتراک اهداف چندانی با یکدیگر نداشته و ندارند و نخواهند داشت چراکه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری(اعضای هیئت علمی، مدرسان، کارکنان، سرفصل ها و ...) دانشگاه پیام نور مطابق با اهداف بلندمدت این دانشگاه تهیه و تنظیم شده است و تغییر اینها در طول چند سال امکان پذیر نمی باشد.

- بسیاری از واحدهای دانشگاه پیام نور در شرف تعطیلی می باشند و اجرای این طرح این شائبه را به وجود می آورد که به جای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش به دنبال احیای واحدهای در شرف تعطیلی دانشگاه پیام نور است.

- کلاسهای دانشگاه پیام نور غیرحضوری بوده و به گواه کارشناسان آموزشی میزان یادگیری در کلاسهای غیرحضوری بسیار کمتر از کلاس حضوری می باشد.

- اکثر واحدهای دانشجو معلمان دروس علوم تربیتی می باشد و اختصاص دو ترم تحصیلی به واحدهای علوم تربیتی در این طرح کافی نخواهد بود.

- تخصص و مهارت لازم در اساتید، مدرسان و اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه پیام نور برای تدریس دروس تربیتی وجود ندارد.

- مدرسان و اساتید دانشگاه فرهنگیان در تمامی شهرهایی که واحدپیام نور دارند اسکان ندارند و امکان تردد برای آنها وجود ندارد.

- اجرای این طرح موجب می شود دانشجویان با رتبه های ضعیف کنکور و باتوان علمی پایین جذب کلاس درس و آموزش و پرورش شوند.

- به نظر می آید نوعی بخشی نگری مخالف منافع ملی پشت این طرح است نه نگاه راهبردی مطابق با منافع ملی.

- احتمالا این طرح با توجیه حل برخی مسائل اقتصادی آموزش و پرورش پیشنهاد شده باشد که با این فرض، راهکار مزبور نامناسب و غیرکارشناسی است.

- وجود تبعات بسیار منفی در هدف و مدل تحصیل دانشجویان در دانشگاه پیام نور(در سه سال اول با یک مدل تحصیل سروکار دارند و در سال آخر آن مدلی دیگر).

- سطح سواد پایین برخی فارغ التحصیلان و اصولا تربیت محور نبودن خروجی دانشگاه پیام نور فعلی موجب متضرر شدن نسل های آینده می گردد.

- پایین بودن بعد تربیتی در روش دانشگاه پیام نور و تاثیر آن بر دانش آموزان و نسل آینده.

- عدم کفایت آموزش روشهای تدریس و شیوه های برخورد با دانش آموز و روانشناسی کلاس درس و ... فقط در سال آخر دانشگاه.

- کاهش استقبال افراد توانمند و رتبه های پایین کنکور از حرفه معلمی در صورتی که محل تحصیل دانشگاه پیام نور باشد.

- و در نهایت وارد شدن ضربه جبران ناپذیر به آینده تحصیلی و تربیتی دانش آموزان  در پایان تاکید میگردد اتخاذ این تصمیم  بر خلاف راهکار ۱_۱۱  و نیز سایر راهکارهای ذیل هدف عملیاتی شماره ۱۱ مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مورد تایید مقام معظم رهبری مدظله العالی می باشد.

رونوشت: وزیر محترم آموزش وپرورش جهت استحضار. هیئت اندیشه ورز بسیج فرهنگیان استان کردستان

انتهای پیام/v.a

برچسب
مطالب مرتبط